
IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT 
FOR THE NORTHERN DISTRICT OF ILLINOIS 

EASTERN DIVISION 
 
CITY OF CHICAGO ex rel. AARON 
ROSENBERG,  

 
Plaintiff, 
 
v. 

 
REDFLEX TRAFFIC SYSTEMS, INC. 
AND REDFLEX HOLDINGS, LTD.,   

 
Defendants. 

 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
) 
 

 
 
 
 
 
No. 15 C 08271 
 
Judge John J. Tharp, Jr. 

MEMORANDUM OPINION AND ORDER 

Aaron Rosenberg was a senior executive with Redflex Traffic Systems, Inc. (“RTSI”) 

from 2002 to February 2013. Rosenberg initiated this law suit on behalf of the City of Chicago in 

April 2014 by filing a qui tam complaint alleging that RTSI violated the City’s False Claims 

Ordinance (“FCO”), Chicago Mun. Code ch. 1-22, by orchestrating a bribery scheme to secure 

contracts with the City to provide and maintain its digital automated red-light camera 

enforcement program (“DARLEP”). The City intervened and filed an amended complaint against 

RTSI and its parent company, Redflex Holdings, Inc. (“RHI”) (collectively, “Redflex”). Redflex 

has now moved pursuant to Rule 12(b)(1) to dismiss Rosenberg from the suit on the ground that 

he cannot serve as a qui tam relator, asserting that his allegations had been publicly disclosed, he 

does not qualify as an original source of those allegations, and his claim is really a claim under 

Chicago’s False Statements Ordinance, which does not permit qui tam suits. Given the City’s 

intervention, the last argument is moot, but the Court agrees that Rosenberg was not authorized 

under the FCO to bring this suit on behalf of the City. Because Rosenberg is subject to the 

FCO’s public disclosure bar, the Court cannot exercise jurisdiction over any claim he has 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 1 of 36 PageID #:2294



advanced and therefore grants the City’s motion under Fed. R. Civ. P. 12(b)(1) to dismiss him 

from the case. 

BACKGROUND 

The facts relevant to this motion are largely undisputed. That is because, for the most 

part, what is relevant to this motion, which is based primarily upon the public disclosure bar, are 

not the actual facts relating to the alleged bribery scheme, but what Rosenberg and others have 

said about the scheme and the import of those statements. 

1. The Allegations of the Rosenberg Complaint 

In the original complaint, which will be referred to as the Rosenberg complaint, the 

relator alleged that the DARLEP bribery scheme began in 2002 when RTSI, at the direction of 

RHI’s Chairman Christopher Cooper, and RTSI’s CEO, Bruce Higgins, launched an effort to 

improve RTSI’s market position in the United States. At the time, Rosenberg was RTSI’s Vice 

President for Sales and Marketing in North America. Responding to the initiative, Rosenberg 

began discussions with John Bills of the City’s Department of Transportation. From Bills, 

Rosenberg learned that the City was planning to issue an RFP for digital automated red light 

enforcement systems. Though the complaint is vague on details about the developing 

relationship between Rosenberg and Bills, it alleges that Bills sought RTSI’s assistance with 

developing the scope of services for the City’s RFP (¶ 27-28), discussed ways to structure 

financial terms that would be advantageous to RTSI (¶ 29), and that Bills provided inside 

information about Affiliated Computer Systems, Inc. (“ACS”), the company that he anticipated 

would be RTSI’s principal competitor for the contract. According to Rosenberg, Bills gave this 

information to him to curry favor with RTSI so Bills could later ask RTSI to compensate him for 

his assistance in securing the contract with the City. This information included communications 

about ACS’s existing ties to the City and its efforts to secure the contract both by opening an 

2 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 2 of 36 PageID #:2295



office in Chicago and offering a $100,000 bribe to Bills for his assistance. Bills exhorted RTSI 

needed to “step up its game” if it wanted to win the contract. 

After the City conducted field tests of competing systems, the Rosenberg complaint 

alleges, Rosenberg worked with Bills to develop the evaluation protocol for the field tests and on 

the night before the Evaluation Committee met, Bills reviewed the field test data with Rosenberg 

and strategized about how to maximize the prospects that RTSI would be selected as the vendor 

by selecting favorable photographs taken by RTSI’s cameras and manipulating the voting order 

of the committee members. 

In June 2003, the City accepted RTSI’s proposal and began contract negotiations with 

RTSI. During the negotiations (and thereafter), the Rosenberg complaint alleges (under a 

heading “ENTERTAINMENT OF CITY OFFICIALS”) that Bills provided extensive 

entertainment to RHI/RTSI executives, including Cooper, Higgins, and Finley.1 This set of 

allegations also includes a claim that on one occasion (date unspecified), Bills flew to Phoenix to 

meet with RTSI executives and that RTSI reimbursed him for the cost of the trip and also 

provided rounds of golf and other entertainment. (¶ 78-79). 

After the City’s initial contract with RTSI was finalized, Rosenberg alleges that Bills told 

him that “it’s time to make good,” and indicated that he wanted RTSI to pay him between 

$100,000 and $200,000. Bills suggested that he could be paid by overpaying Network Electric, a 

subcontractor with ties to Bills and which Bills had required RTSI to use, or by hiring someone 

close to Bills in a customer liaison position. Ultimately, in August 2003, RTSI hired a friend of 

1 Neither Rosenberg’s complaint nor his briefs in response to Redflex’s motion to dismiss 
explain the allegations that Bills provided extensive entertainment to Redflex executives; as the 
heading of this section of the complaint and the bulk of the allegations in the complaint suggest, 
the bribery scheme included payments by RTSI for lavish entertainment provided to Bills, not 
the other way around. 

3 

                                                 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 3 of 36 PageID #:2296



Bills, Martin O’Malley, ostensibly as a consultant but really to serve as a conduit for payments 

from RTSI to Bills. Between 2003 and 2011 (when Bills retired from the City), RTSI paid 

O’Malley over $2,000,000; O’Malley’s invoices were approved by Higgins and Finley. The 

Rosenberg complaint alleges that some portion (no specific amount is alleged) of these funds 

was paid to Bills and that RTSI routinely paid travel and other expenses for Bills. For his part of 

the ongoing scheme, the complaint alleges that Bills protected RTSI from any liability for 

performance issues under its contract with the City. 

Between 2003 and 2008, the scope of the City’s red-light camera program expanded 

significantly, increasing the number of systems from 20 to several hundred. The complaint 

alleges that Bills assisted RTSI in obtaining new contracts with the City by providing 

specifications that would be favorable to RTSI and allowing RTSI to review and comment on the 

draft specifications before they were published. 

Finally, the Rosenberg complaint alleges that when Bills retired from the City in 2011, 

RTSI arranged (at Bills’ request) for Bills to be hired by Resolute Consulting, a public relations 

firm with which Redflex worked extensively. It was anticipated that this arrangement would 

circumvent the City’s prohibition on vendors hiring former City employees, and that Bills would 

continue to support RTSI’s efforts to expand the scope of its red-light contracts with Chicago. At 

that point, Rosenberg alleges, RTSI stopped making payments to O’Malley because it was not 

going to “double pay” Bills by making payments to Bills through both O’Malley and Resolute 

Consulting. 

The long-running bribery scheme gave rise to false claims by RTSI under its contracts 

with the City, Rosenberg’s complaint claims, because in connection with those contracts, RTSI 

was required to sign Economic Disclosure Statements (“EDS”) certifying, among other things, 

4 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 4 of 36 PageID #:2297



that it had not engaged in bribery or attempted to bribe any employee of the City. Because these 

false certifications caused the City to pay RTSI under the DARLEP contracts, the Rosenberg 

complaint claims that RTSI’s claims for payment under those contracts are actionable under the 

City’s FCO.  

2. The Chicago Tribune Articles  

Beginning in October 2012, the Chicago Tribune began publishing a series of articles 

relating to the City’s DARLEP contracts with RTSI. Between October 2012 and February 2014, 

the Tribune published dozens of articles concerning the contracts and the relationships between 

Bills, RTSI, and O’Malley. Perhaps most significant for purposes of this motion are five of the 

earliest articles, published on October 14, October 17, and November 13 of 2012, and on 

February 8 and March 3, 2013. In the October 14 article, the Tribune reported that two years 

earlier, in August 2010, an RTSI executive (not Rosenberg) had alleged that there was “an 

improper relationship between Bills and O’Malley” and that O’Malley’s role as liaison between 

RTSI and the City for the red-light program was unnecessary. The executive reported that, after 

retiring from the City, Bills then went to work for the Redflex-funded Traffic Safety Coalition 

(run by Resolute Consulting). The executive also alleged that RTSI had paid for Bills’ tab at a 

luxury hotel in Phoenix. These allegations, the story reported, prompted an internal investigation 

by RTSI that concluded that there was no improper relationship but confirmed that Bills’ hotel 

tab had been mistakenly paid by the company. RTSI did not, however, report the mistake to the 

City. 

Three days later, on October 17, 2016, the Tribune followed up with a report that the City 

had made RTSI ineligible to bid on a new speed light camera program because of RTSI’s failure 

to report the 2010 payment for Bills’ hotel. The Tribune also reported that the City had 

5 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 5 of 36 PageID #:2298



confirmed that its Inspector General was investigating “much broader allegations of wrongdoing 

involving the company’s relationship” with Bills. The next month, the Tribune reported that RHI 

had hired Chicago-based law firm Sidley Austin to assist it in responding to the Chicago IG’s 

investigation and to conduct its own internal investigation regarding the relationship between 

Bills and O’Malley. Several months later, on February 8, 2013, the City announced that RTSI 

would be ineligible to bid on a new red-light camera contract when its contract expired, based on 

findings by Sidley Austin that RTSI had “systematically courted” Bills “with thousands of 

dollars in free trips to the Super Bowl and other sporting events,” “hid the extent of the improper 

relationship from City Hall,” and that a number of company executives were implicated in the 

wrongdoing. On March 3, the Tribune reported that RHI had issued information releases to the 

Australian Stock Exchange reporting the findings of the company’s internal probe and 

concluding that the conduct would likely be considered by law enforcement authorities as 

bribery. The Tribune articles relating to RHI’s securities releases reported the substance of the 

releases (which is detailed further below).  

More articles followed over the course of the next year, including articles reporting on 

Redflex’s termination of Rosenberg, Findley, and other executives as the result of its internal 

probe, a lawsuit that RTSI filed against Rosenberg in Maricopa County, Arizona (RTSI is based 

in Phoenix) and Rosenberg’s counterclaims in that suit against RTSI. Those pleadings included 

allegations by RTSI that Rosenberg made “inappropriate payments and gifts on behalf of 

Redflex to employees or agents of Redflex customers; [and] attempt[ed] to conceal his 

misconduct by, for example, submitting expense reports without supporting documentation, 

altering the dates chares were incurred and altering the description of the charges on the expense 

reports so as to disguise their true nature,” as well as Rosenberg’s contention that he was a 

6 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 6 of 36 PageID #:2299



scapegoat for the company’s long-standing practice of plying government officials with lavish 

gifts and bribes to win business. The Tribune reported Rosenberg’s cooperation with the U.S. 

Attorney’s Office in Chicago in January 2014 and its coverage preceding the filing of the 

Rosenberg complaint culminated in an article on February 21, 2014, that reported an account of 

an initial meeting between Bills and RTSI officials, including Rosenberg and Finley, at which 

Bills reportedly coached the RTSI team on what to do and say during the next day’s proposal 

presentation at City Hall. 

3. The Inspector General’s Investigation 

As reported in the October 17, 2012 Tribune article, the City’s Office of Inspector 

General (“OIG”) began an investigation relating to the allegations of financial improprieties in 

the relationships between Bills, O’Malley and RTSI. The OIG served a request for documents on 

RTSI on October 18, 2012. That request, which began by reciting the provision of the Chicago 

Municipal Code that requires vendors to cooperate with the OIG in any investigation pertaining 

to city contracts, sought documents and information relating to (among other things): 

• all communications between RTSI and Bills; 

• Rosenberg’s expense account and reimbursement requests; 

• the relationship between Bills, O’Malley, and Rosenberg; 

• O’Malley’s job duties; 

• the process by which O’Malley was hired by RTSI; 

• any gifts or payments made to Bills; and 

• RTSI’s involvement with the Traffic Safety Coalition and Resolute Consulting. 

By December 2012, the IG was interviewing witnesses and on February 8, 2013, the City 

announced that RTSI would be ineligible to bid on future DARLEP contracts. 

7 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 7 of 36 PageID #:2300



4. Sidley Austin Meeting with the Inspector General 

The City’s action in declaring RTSI ineligible for further red-light camera contracts came 

after Sidley Austin attorney Scott Lassar met with a representative of the OIG on January 31, 

2013. According to an affidavit by Lassar that Redflex submitted in support of its motion, RTSI 

retained Sidley Austin in connection with the IG’s investigation. During his meeting with the 

OIG representative, Lassar attests that he provided “extensive information” about the 

relationship between RTSI and Bills, including findings that: 

• RTSI paid for 17 trips for Bills and O’Malley, including expenses for air fare, 
luxury hotels, and golf fees; 
 

• Bills had initiated a bribery scheme by offering to help RTSI secure the red-light 
camera contract in exchange for payments from RTSI; 
 

• Bills told RTSI that it needed his assistance because ATS, a competitor of RTSI, 
had clout with the City; 
 

• O’Malley was hired by RTSI at Bills’ suggestion and served as a conduit for 
payments from RTSI to Bills; 
 

• Between 2003 and 2012, RTSI had paid O’Malley over $2 million; and 
 

• Network Electric may also have served as a conduit for payments to Bills. 
 

5. Rosenberg’s Meeting with the Inspector General 

A few days later, on February 4, 2013, Rosenberg met with OIG representatives 

(including Christopher McClellan, who had also been present for Lassar’s report a few days 

earlier) at the office of Michael Williams, one of Rosenberg’s attorneys, at Williams’ office in 

California. An attorney from Sidley Austin (the record does not reflect whether this was Lassar 

or someone else) was also present. Rosenberg’s submission does not provide the genesis of this 

meeting, but in a supporting affidavit, Williams represents that in a January 17, 2013 phone call 

with the OIG, he advised the City officials that Rosenberg “would be happy to voluntarily submit 

8 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 8 of 36 PageID #:2301



to an interview with” the OIG. Williams also attests that after he confirmed that Rosenberg was 

willing to meet voluntarily, McClellan informed him that because Rosenberg worked for a city 

contractor, the OIG would provide an “Advisement” to him at the outset of the interview that 

warned that the information provided in the interview could be the basis of adverse action by the 

City. The Advisement also warned Rosenberg that the interview was “part of an official 

investigation” and that he had “a duty to cooperate with the Inspector General’s Office,” and that 

“any statement made . . . during this interview and the fruits thereof cannot be used against me in 

a criminal proceeding.” 

According to Williams’ affidavit, Rosenberg’s interview by the OIG lasted “nearly a full 

day.” During the interview, “Rosenberg provided extensive information regarding Redflex’s 

relationship with the City of Chicago, including”: 

• information regarding travel and other benefits RTSI provided to Bills; 

• the bribery scheme between RTSI and Bills; 

• the origin of the scheme; 

• the use of O’Malley as a conduit for the payments from RTSI to Bills; 

• the communications within RTSI about the scheme; and 

• the knowledge of the scheme by RTSI’s upper management. 

Williams’ affidavit also represents that Rosenberg also provided “at least hundreds of 

documents” to the City IG, though his submission does not state clearly when those documents 

were provided. 

RTSI fired Rosenberg two weeks later, on February 20, 2013. Finley and several other 

RTSI executives were fired on March 2, 2013, in conjunction with Redflex’s public 

9 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 9 of 36 PageID #:2302



announcements concerning the results of its internal investigation concerning the Chicago 

DARLEP. 

6. The RHI ASX Release 

On March 4, 2013, RHI issued a public release to the Australian Securities Exchange 

(ASX) divulging results from its internal investigation of RTSI’s contracts with the City. Among 

other things, the release noted that the internal investigation had focused on whether payments to 

O’Malley were funneled to Bills and whether RTSI had paid for vacations for Bills. Payments of 

more than $2 million to O’Malley were documented, along with the payment by RTSI of 

expenses for at least 17 different trips by Bills. The release reported that, based on the 

investigation, RTSI had concluded that the financial arrangements between Bills, O’Malley, and 

RTSI “will likely be considered bribery by the authorities,” that some portion of the payments to 

O’Malley were funneled to Bills, and that both Finley and Rosenberg were in positions to know 

that the payments were improper. The release also reported that prior information provided by 

RTSI to both the Chicago Board of Ethics and to the Tribune was “inaccurate and misleading” 

and that the company officials responsible for those disclosures “knew or should have known 

this.” The Chicago Tribune reported the substance of the information developed during the 

internal investigation on March 3, 2016, and reported the fact of the ASX release and its 

substance in another article in its March 4, 2013 edition. 

7. The Federal Criminal Investigation 

At some point in late 2012 or early 2013, the RTSI DARLEP bribery scheme came under 

federal criminal investigation. (This fact, too, was reported by the Chicago Tribune as early as 

March 16, 2013.) Rosenberg was interviewed by federal law enforcement agents after receiving 

an immunity agreement. Information that Rosenberg provided to the City in his meeting with the 

10 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 10 of 36 PageID #:2303



OIG representatives,2 and additional information provided in the subsequent immunized 

interviews with federal agents, was used to support the issuance of a criminal complaint against 

Bills in May 2014. Bills was later indicted and was convicted of bribery after a jury trial in 

January 2016. Former RTSI CEO Karen Finley and Martin O’Malley pleaded guilty to charges 

arising from the scheme. 

8. The Procedural History of this Case 

Rosenberg filed his original complaint under seal in state court on April 15, 2014 against 

RTSI only. The substantive content of the complaint has already been described above. The 

complaint set forth a single claim for violation of the Chicago False Claims Ordinance. The City 

intervened in the suit on August 26, 2015, the seal was lifted, and RTSI was served. RTSI then 

removed the case to federal court. Following removal, the City filed an Amended Complaint, 

which added RHI as a defendant, and supplemented the FCO claim with an additional claim 

under the Chicago municipal code as well as various Illinois statutory and common law claims. 

Of particular note, Count Two of the City’s Amended Complaint asserts a claim under the City’s 

False Statements Ordinance based on the submission of false EDSs and invoices in connection 

with the City Contracts. Rosenberg is not a party to any of these additional claims. 

DISCUSSION 

At the threshold, it bears noting that the City’s intervention does not render the relator’s 

participation in this suit superfluous as a legal matter. The City is an intervenor, not a substituted 

party, and as the Supreme Court explained in Rockwell Int’l Corp. v. United States, 549 U.S. 

2 The affidavit in support of the criminal complaint states that the OIG “compelled CS1 
[Rosenberg] to sit for an interview” in December 2012. (Dkt. 30-8, Ex. H at 6 n.1). Rosenberg, 
who relies on this affidavit to support his arguments, does not contest its characterization of his 
meeting with the OIG. With respect to the date of that meeting, no other exhibit or submission 
refers to any interview of Rosenberg by the OIG in December 2012; the parties appear to agree 
that Rosenberg’s first meeting with the OIG was on February 4, 2013.  

11 

                                                 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 11 of 36 PageID #:2304



457, 476-78 (2007), the federal False Claims Act expressly provides that the relator may 

continue as a party after intervention by the government:3  

An action brought by a private person does not become one brought by 
the Government just because the Government intervenes and elects to 
“proceed with the action.” Section 3730 [of the federal False Claims Act] 
elsewhere refers to the Government's “proceed[ing] with an action 
brought by a person under subsection (b)”—which makes crystal clear 
the distinction between actions brought by the Government and actions 
brought by a relator where the Government intervenes but does not oust 
the relator. 
 

Thus, the Government’s intervention in this case does not itself “oust” Rosenberg from 

this case; he may remain a party to the case unless it is determined that he is jurisdictionally 

barred from asserting a claim by the public disclosure bar. But, “[w]here a relator fails to qualify 

as an ‘original source,’ government intervention does not cure the jurisdictional defect.” U.S. ex. 

rel. Lisitza v. Johnson & Johnson, 765 F. Supp. 2d 112, 120 (D. Mass. 2011). In that instance, 

government’s intervention does not permit the would-be relator to continue in the case; if the 

would-be relator is jurisdictionally barred from asserting a claim, the government’s intervention 

does convert the case to one brought by the government. Rockwell, 549 U.S. at 478 (“an action 

originally brought by a private person, which the Attorney General has joined, becomes an action 

3 The parties agree that the City’s FCO is substantially similar to the federal False Claims 
Act, 31 U.S.C. § 3729 et seq., and that cases construing the FCA are also relevant to the 
construction and interpretation of the FCO. Mem. at 7, ECF No. 30; Resp. at 7, ECF No. 47 
(“Relator agrees with Redflex that the Court should follow federal False Claims Act case law 
and standards.”). Cf. Scachitti v. UBS Fin’l Servs., 215 Ill. 2d 484, 831 N.E.2d 544, 557-58 
(2005) (noting that Illinois’ Whistleblower Reward and Protection Act—now known as the 
Illinois False Claims Act—“closely mirrors the Federal False Claims Act” and following 
Supreme Court’s interpretation of the federal FCA to resolve question of proper interpretation of 
the state Act); People ex rel. Schad, Diamond & Shedden, P.C. v. QVC, Inc., 2015 IL App (1st) 
132999, ¶ 30, 31 N.E.3d 363, 371 (Ill. App. 2015) (“Illinois courts have relied on federal courts' 
interpretation of the federal False Claims Act (31 U.S.C. § 3730 (2012)) for guidance in 
construing the Illinois False Claims Act.”). That said, in the wake of amendments to the FCA in 
2010, the text of the FCA is no longer identical to that of the FCO, raising questions about the 
relevance of some post-2010 cases construing the FCA in interpreting the FCO. Several such 
issues are discussed infra at notes 6 and 7. 

12 

                                                 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 12 of 36 PageID #:2305



brought by the Attorney General once the private person has been determined to lack the 

jurisdictional prerequisites for suit”). Thus, notwithstanding the jurisdictional nature of this 

motion, and regardless of its outcome, the case will go forward.4 

That said, one might wonder about the point of Redflex’s motion. If the case goes 

forward no matter, what is the point? Whether the FCO claim goes forward with, or without, 

Rosenberg will make little, if any, difference in the prosecution of this case. The City has taken 

the lead and will control the presentation of the case at trial and the conduct of discovery before 

trial. See Chicago Mun. Ord. 1-22-030(c)(1) (the City “shall have the primary responsibility for 

prosecuting the action, and shall not be bound by an act of the person bringing the action”). 

Rosenberg’s attorneys may provide some useful assistance, but they can do so whether 

Rosenberg is a party or not. And Rosenberg’s status as a party, of course, has no bearing on his 

role as a witness in the case. 

Redflex’s motion appears to be animated, at least in part, by its view—evident in its 

briefs—that Rosenberg is now seeking to profit from the actions he took that caused the 

company to lose hundreds of millions of dollars in business and exposed it to substantial 

potential liability in this lawsuit. Reading Redflex’s briefs, it is difficult to avoid the conclusion 

that its primary purpose is to deny Rosenberg any portion of a future damage award. See, e.g., 

Reply at 1, ECF No. 52 (“after directly participating in the alleged fraud for years and lying 

repeatedly to RTSI’s attorneys about his and others’ misconduct for years, Rosenberg finally 

divulged limited information about his actions”). While Rosenberg’s presence or absence as a 

party will not affect the amount of any damage award Redflex may ultimately be required to pay, 

4 Redflex, moreover, has answered, rather than challenged, the City’s amended 
complaint, so all of the claims the City has asserted, including the FCO claim, are going forward. 
For this reason, and as discussed in more detail below at 34-35, Redflex’s alternative motion to 
dismiss Rosenberg’s complaint for failure to state a claim is moot. 

13 

                                                 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 13 of 36 PageID #:2306



Rosenberg will not be entitled to any share of that damage award if he is dismissed from the case 

based on the public disclosure bar.5 The ruling Redflex seeks would render Rosenberg’s 

participation in the case void ab initio. 

That does not mean, however, that Redflex has no reason to contest Rosenberg’s 

participation in this case. While his share of a damage award would not increase Redflex’s 

exposure, his entitlement to recover reasonable attorney’s fees would. Under § 1-22-030(d)(3) of 

the FCO, the relator is entitled to recover, inter alia, reasonable attorneys’ fees and costs even if 

the City has intervened. Thus, the defendants have a legitimate basis to seek to dismiss 

Rosenberg from the case; while Rosenberg’s fees post-intervention should presumably be 

modest in view of the limited role his counsel will play, the fees incurred pre-intervention are 

likely to be much more significant. Whatever its motives, then, Redflex has a reasonable basis to 

challenge Rosenberg’s status as “a person bringing the action.” Onward, then, to the substance of 

the motion.  

A. Public Disclosure Bar 

The principal issue presented by the defendants’ motion is whether the “public disclosure 

bar” applies to Rosenberg. The City’s FCO expressly denies jurisdiction6 to any court over an 

action  

5 Under the FCO, like the FCA, the share of an award that would otherwise go to a relator 
may be reduced “if the court finds that the action was brought by a person who planned, initiated 
or participated in the violation . . . upon which the action was brought . . . .” Ch. Mun. Ord. 1-22-
030(d)(4). 

6 Until 2010, the FCA also stated expressly that the public disclosure bar is jurisdictional 
and the Supreme Court confirmed as much in Rockwell. See 549 U.S. at 468 (“a clear and 
explicit withdrawal of jurisdiction [undoubtedly] withdraws jurisdiction”) (emphasis in original). 
In 2010, however, Congress amended § 3730(e)(4) and replaced the statement “no court shall 
have jurisdiction” with “the court shall dismiss an action or claim under this section.” In Cause 
of Action, the Seventh Circuit left open the question whether the 2010 amendment to the FCA 
changed the analysis of whether the public disclosure bar is “jurisdictional,” but noted that other 

14 

                                                 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 14 of 36 PageID #:2307



based upon the public disclosure of allegations or transactions . . . in a 
legislative, administrative, or Inspector General’s report, hearing, audit, 
or investigation, or from the news media, unless the action is brought by 
the corporation counsel or the person bringing the action is an original 
source of the information. . . . “[O]riginal source” means an individual 
who has direct and independent knowledge of the information on which 
the allegations are based and has voluntarily provided the information to 
the city before filing an action under this section which is based on the 
information. 
 

Chi. Mun. Code § 1-22-030(f).7 Whether allegations have been publicly disclosed within the 

meaning of the public disclosure bar, or whether a relator qualifies as an original source, are 

questions of law. Glaser v. Wound Care Consultants, Inc., 570 F.3d 907, 913 (7th Cir. 2009). 

Redflex maintains that Rosenberg cannot act as Relator in this case because the bribery 

scheme alleged in his complaint had already been “publicly disclosed” within the meaning of the 

circuits that have addressed the issue have concluded that the post-2010 version of the bar is not 
jurisdictional. 815 F.3d at 271 n.5. The Seventh Circuit has since described the rule as 
jurisdictional, however, citing Rockwell but failing to address the 2010 amendment to the 
statutory language. See United States ex rel. Sheet Metal Workers Int’l Assoc., Local Union 20 v. 
Horning Investments, LLC, — F.3d —, 2016 WL 3632616, *3 (7th Cir. July 7, 2016). Further 
complicating the matter, the Seventh Circuit has held that the 2010 amendments to the public 
disclosure bar are not retroactive. Id. at 272 n.6. Thus, in a case where the conduct at issue spans 
the 2010 amendment, some portion of the claim could be subject to a jurisdictional bar while 
another would not be. See Bogina, 809 F.3d at 368-69 (noting cases that hold that “the pre-2010 
version of the statute governs conduct that occurred in that era while the new version governs 
only more recent conduct”). It is not necessary in this case, however, to work through the puzzles 
presented by the 2010 amendment to the FCA’s “jurisdictional” language, because no similar 
amendment has been made by the City to its ordinance. The FCO retains its language making the 
public disclosure bar jurisdictional and, accordingly, the Court will treat it as such.   

7 The definition of “original source” under the FCA was the same until amended in 2010; 
the FCA now defines an “original source” as someone who “has knowledge that is independent 
of and materially adds to the publicly disclosed allegations.” 31 U.S.C. § 3730(e)(4). The 
Seventh Circuit has held that the 2010 amendment to the FCA’s original source definition 
clarified rather than changed the meaning of that term. See United States ex rel. Bogina v. 
Medline Indus., Inc., 809 F.3d 365, 368 (7th Cir. 2016) (explaining that a source has “direct and 
independent knowledge” when the source “has knowledge that is independent of and materially 
adds to the publicly disclosed allegations”). Accordingly, post-amendment case law construing 
the term, like Bogina, remains relevant notwithstanding the lack of a similar amendment to the 
City’s definition. Further, because the Court’s ruling is predicated on the absence of voluntary 
disclosure, a requirement that survived the 2010 amendment to the FCA, the import of the 
change to the other components of the “original source” definition does not matter. 

15 

                                                                                                                                                             

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 15 of 36 PageID #:2308



FCO and Rosenberg does not qualify as an original source of the information on which his 

complaint is based because he did not voluntarily provide information to the City. Rosenberg 

contends that the details of the red-light bribery scheme disclosed in his complaint had never 

been publicly disclosed and that in any event he qualifies as an original source of the disclosed 

allegations because he has personal knowledge of the scheme and voluntarily supplied the 

information to the City when he met with representatives of the City’s OIG on February 4, 

2013—well before he filed his complaint and before most of the allegations concerning the 

DARLEP bribery scheme entered the public domain. 

The Seventh Circuit has described the inquiry to determine whether the public disclosure 

bar applies as “a three-step analysis.” Cause of Action v. Chicago Transit Auth., 815 F.3d 267, 

274 (7th Cir. 2016). First must be determined whether the allegations in the complaint have been 

“publicly disclosed” through one of the channels enumerated in the statute. Id. If so, it must then 

be determined whether the relator's lawsuit is “based upon,” i.e., whether it is “substantially 

similar to,” those publicly disclosed allegations. Id. If it is, the public-disclosure bar precludes 

the suit unless the relator is an “original source” of the information. Id. The first and third steps, 

however, each require subsidiary inquiries. The public disclosure determination “presents two 

distinct issues: whether the relevant information was ‘placed in the public domain,’ and, if so, 

whether it contained the ‘critical elements exposing the transaction as fraudulent.’” Id. (quoting 

United States ex rel. Feingold v. AdminaStar Fed., Inc., 324 F.3d 492, 495 (7th Cir. 2003)). As 

for the original source inquiry, it requires that the source have voluntarily disclosed to the 

Government the information on which allegations or transactions in a claim are based, 

§ 3730(e)(4)(B)(i), or have “direct and independent knowledge of the information on which the 

16 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 16 of 36 PageID #:2309



relator’s allegations are based8 (which is to say that the relator’s knowledge is both “independent 

of” and “materially adds to” the publicly disclosed allegations, Bogina, 809 F.3d at 368) and that 

the source have voluntarily provided that information to the City before filing the action, 

§ 3730(e)(4)(B)(ii). See Cause of Action, 815 F.3d at 282-83. The would-be relator bears the 

burden of proof as to all of these inquires. Id. at 274; Glaser, 570 F.3d at 913. Thus, it is 

Rosenberg’s task to show that he is not subject to the public disclosure bar. 

 1. Public Disclosure 

“[A] public disclosure occurs when the critical elements exposing the transaction as 

fraudulent are placed in the public domain.” Glaser, 570 F.3d at 913 (internal quotation marks 

omitted). This is true even if those elements stop short of stating an allegation of fraud expressly 

or even compelling an inference of fraud; it is enough that the public disclosures raise a 

possibility of the submission of false claims that would be sufficient to prompt the government to 

investigate. Cause of Action, 815 F.3d at 276 (holding disclosure of “possible improprieties” 

sufficed for public disclosure bar where information was sufficient to prompt responsible 

authority to undertake an investigation); Bogina, 809 F.3d at 370 (liability where government 

was previously on notice of “possibility” of alleged kick-back scheme and could have pursued it 

based on the information it possessed); Glaser, 570 F.3d at 909 (government’s awareness of 

“possible improprieties” in defendants billing practices, which had given rise to an investigation, 

sufficient to invoke public disclosure bar). 

Our marker in this analysis is April 15, 2014, the date that Rosenberg filed his complaint. 

The FCO’s public disclosure bar withholds jurisdiction over any suit based upon information that 

8 Rockwell, 549 U.S. at 470-72 (holding that the phrase “information on which the 
allegations are based” refers to the information on which the relator’s allegations, rather than the 
publicly disclosed allegations, are based). 

17 

                                                 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 17 of 36 PageID #:2310



was publicly disclosed (as that term is defined) before that date unless the putative relator 

qualifies as an original source of the information. 

There can be no serious dispute that by April 15, 2014, extensive allegations about the 

DARLEP bribery scheme had been publicly disclosed and that those allegations included 

information “exposing the transaction as fraudulent.” As Redflex’s motion details, by that time 

there had been dozens of articles relating to the scheme and RHI had itself issued press releases 

and disclosures to the Australian National Stock Exchange detailing the results of its internal 

investigation.9 In addition, the City had been conducting an investigation of the scheme since at 

least mid-October 2012 and the federal government’s investigation had been ongoing since 

sometime in February 2013, at the latest. Given this wealth of information, the central, critical 

allegations exposing the DARLEP bribery scheme clearly had already entered the public domain 

by the time Rosenberg filed his complaint. 

Rosenberg argues that disclosures by Redflex through the Australian stock exchange 

releases it issued do not constitute “public disclosures” that implicate the disclosure bar because 

they are not amount the specifically enumerated types of disclosures identified in the FCO and 

9 Redflex’s motion presents a factual challenge to jurisdiction, i.e., it contends that “there 
is in fact no subject matter jurisdiction notwithstanding the adequacy of the pleadings. “In 
reviewing a factual challenge, the court may look beyond the pleadings and view any evidence 
submitted to determine if subject matter jurisdiction exists.” Silha v. ACT, Inc., 807 F.3d 169, 
173 (7th Cir. 2015). Rosenberg does not dispute the fact of the publication of these articles and 
releases, and in any event the Court may take judicial notice of the fact of publication and the 
content of the articles (as distinguished from the truth or accuracy of their content). See, e.g., 
Ennenga v. Starns, 677 F.3d 766, 773–74 (7th Cir. 2012) (“A court may take judicial notice of 
facts that are (1) not subject to reasonable dispute and (2) either generally known within the 
territorial jurisdiction or capable of accurate and ready determination through sources whose 
accuracy cannot be questioned.”); Bardney v. United States, 151 F.3d 1032 (7th Cir. 1998) (“As 
it is indisputable that the articles were in fact published, the existence of the articles was a proper 
subject for judicial notice.”). 

 

 

18 

                                                 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 18 of 36 PageID #:2311



because foreign disclosures cannot trigger the bar. Section 1-22-030(f) identifies only three types 

of disclosures that trigger the disclosure bar: (1) a “criminal, civil, or administrative hearing”; (2) 

“a legislative, administrative, or Inspector General’s report, hearing, audit, or investigation”; or 

(3) “the news media.” As for the argument that “foreign” disclosures do not satisfy the 

enumerated criteria, Rosenberg cites only United States ex rel. Yannacopolous v. General 

Dynamics, 315 F. Supp. 2d 939, 948 (N.D. Ill. 2004) for that proposition, but that case addressed 

a foreign proceeding under seal—i.e., proceedings that were not publicly disclosed.10 As for the 

question of whether Redflex’s public securities filing satisfies the disclosure criteria, Redflex 

cites a number of district court decisions holding that securities filings, company press releases, 

and information available on company web sites are included within the ambit of public 

disclosures. There is, however, no need to resolve definitively either of these questions in this 

case. Whether or not the Redflex ASX release was itself a “public disclosure” within the 

meaning of the FCO, the fact and content of that release were promptly reported by the Chicago 

Tribune in its March 4, 2013 edition. That report unquestionably qualifies as a domestic report 

by the news media, and so constitutes a public disclosure of the information set forth in the 

release. 

In addition, it also bears noting that Redflex’s disclosure of the results of its internal 

investigation to the City’s OIG also constitutes a “public disclosure” of that information under 

Circuit precedent. The Seventh Circuit has held that because “the purpose of a public disclosure 

is to alert the responsible authority that fraud may be afoot, the Government’s possession of the 

10 In Yannacopolous, the court’s holding was also premised on the notion that, if public 
disclosure was interpreted to extend to foreign proceedings, a corporation “could avoid FCA 
prosecution . . . by arguing that a foreign government investigated the matter.” 315 F. Supp. 2d at 
948. That rationale is not persuasive; the public disclosure bar operates only against would-be 
relators, not against the government. Disqualification of the relator has no adverse effect on the 
government’s ability to pursue a claim.  

19 

                                                 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 19 of 36 PageID #:2312



information exposing a fraud is alone sufficient to trigger the public-disclosure bar.” Cause of 

Action, 815 F.3d at 275 (internal quotation marks omitted). Although “mere governmental 

awareness of wrongdoing does not mean a public disclosure occurred,” Glaser, 570 F.3d at 913, 

disclosure is deemed to have occurred where the government’s knowledge is accompanied by 

efforts to investigate or remedy the fraud. Cause of Action, 815 F.3d at 276 (agency’s 

investigation prior to communication from whistleblower constituted public disclosure).11 Here, 

there is no dispute that the City was actively investigating the DARLEP contracts based on the 

Tribune’s initial reports in October 2012; Rosenberg acknowledges that he met with the City’s 

investigators and based on the OIG’s investigation, the City ultimately terminated its relationship 

with Redflex. Nor is there a dispute that Redflex shared with the OIG the results of its own 

investigation by permitting its outside counsel to brief City IG officials on the results of the 

company’s internal investigation. The Lassar affidavit confirms that Sidley Austin disclosed to 

the City the arrangements by which it was “likely” that Bills had been taking bribes to deliver the 

red light camera program to RTSI. Thus, that disclosure also constitutes a public disclosure 

within the meaning of the FCO. 

Putting aside the pointless argument concerning the ASX release, Rosenberg does not 

really contest that there were public disclosures about the bribery scheme before he filed his 

complaint. Instead, Rosenberg’s brief erroneously conflates the questions of whether there was 

public disclosure and whether the complaint was “based upon” publicly disclosed information, 

construing both as turning on the question of whether the information alleged in the complaint 

11 In Cause of Action, the Seventh Circuit considered but did not adopt the view of some 
other circuits requiring that a “public disclosure” requires, in addition to government knowledge 
and investigation, “there be some act of disclosure to the public outside of the government.” See 
815 F.3d at 276-277. Even were that rule to apply, in this case there has clearly been, by virtue of 
the Tribune’s extensive press coverage, disclosure outside the government. 

20 

                                                 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 20 of 36 PageID #:2313



was “substantially similar” to information in the public domain. See, e.g., Resp. at 11, ECF 47 

(“Because the ‘first step’ in determining whether the complaint’s allegations are substantially 

similar to the public disclosures has not been met, the Court need not and should not proceed to 

the ‘second step,’ i.e., whether the Complaint is actually ‘based upon’ the publicly disclosed 

information.”). As discussed below, however, the “based upon” inquiry is where the question of 

substantial similarity fits into the public disclosure bar analysis; “substantial similarity” is not a 

consideration in identifying the information that was in the public domain before the relator’s 

complaint was filed. 

   2. Suit “based upon” publicly disclosed information 

Rosenberg’s principal argument is not that there was not information about the bribery 

scheme in the public domain, but that the information in the public domain was not substantially 

similar to the information he supplied in his complaint. The public disclosure bar is implicated 

only where suit is “based upon” allegations that have been publicly disclosed. “[A] lawsuit is 

based upon publicly disclosed allegations when the relator’s allegations and the publicly 

disclosed allegations are substantially similar.” Glaser, 570 F.3d at 915.  

In arguing that the allegations of his complaint are not substantially similar to the 

allegations that were in the public domain before he filed his complaint, Rosenberg invokes the 

Seventh Circuit’s warning that care must be taken not to compare FCA claims and publicly 

disclosed allegations at a level of generality so high that meaningful distinctions between them 

are obscured. See, e.g., Leveski v. ITT Educational Servs., Inc., 719 F.3d 818, 831 (7th Cir. 

2013); U.S. ex rel Goldberg v. Rush Univ. Med. Ctr., 680 F.3d 933, 936 (7th Cir. 2012). The 

caution is well-taken but does not help Rosenberg, because his FCO claim and the allegations 

about the City’s DARLEP program that describe the same scheme. Before the filing of the 

21 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 21 of 36 PageID #:2314



Rosenberg complaint, the City, its OIG, and the public knew that there was a substantial basis to 

believe that RTSI had won and expanded its red-light camera contract with the City through the 

systematic bribery of John Bills, who managed the program for the City. They knew the duration 

of the scheme, the principal individuals involved, the value of the bribes, and the mechanisms by 

which the bribes had been paid. They knew that Redflex had acknowledged the bribery scheme 

and that it implicated a number of the company’s senior executives, that the City had barred 

Redflex from bidding on other projects and from renewing its DARLEP contracts based on the 

bribery scheme, and that a federal criminal investigation was proceeding. They knew, in short, 

that the entire history of the City’s red-light camera program had been besotted by the corrupt 

relationship between Bills and RTSI.  

Nevertheless, Rosenberg maintains that the information reported by the Tribune, and 

provided to the OIG by RTSI, lacked the specificity of the information supplied in his complaint. 

That contention is neither relevant nor accurate. It is not relevant because “substantially similar” 

does not mean “identical”; nor does “based upon” mean “solely based upon,” for a “qui tam 

action even partly based upon publicly disclosed allegations or transactions is nonetheless ‘based 

upon’ such allegations or transactions. U.S. ex rel. Heath v. Wisconsin Bell, Inc., 760 F.3d 688, 

691 (7th Cir. 2014), citing Glaser, 570 F.3d at 920. To clear the substantially similar threshold, a 

putative relator must present “genuinely new and material information” beyond that which has 

been publicly disclosed. That means information that expands what is publicly known about the 

scheme’s fraudulent nature, or its scope, objectives, duration, and the like. Anything else, as the 

22 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 22 of 36 PageID #:2315



saying goes, “is just details,”12 and a putative relator “is not allowed to proceed independently if 

he merely ‘adds details’ to what is already known in outline.” Bogina, 806 F.3d at 370. 

The Seventh Circuit’s cases applying the substantially similar requirement bear this out. 

Compare, e.g., Wisconsin Bell, Inc., 760 F.3d at 691 (allegations not substantially similar where 

they provided missing information that allowed inference of fraud to be made); Leveski, 719 F.3d 

at 829-33 (allegations not substantially similar because they spanned an entirely different time 

period, involved another department, and were based on different violations of applicable 

regulations); Goldberg, 680 F.3d at 935 (allegations not substantially similar because they 

alleged a different form of deceit), with Cause of Action, 815 F.3d at 282 (allegations 

substantially similar where they pertained to same entity and describe same fraudulent scheme of 

underreporting deadhead mileage by city buses); Bogina, 809 F.3d at 370 (allegations 

substantially similar where they added only details to a previously alleged kickback scheme such 

as an additional class of customers who received kickbacks and identified a different Medicare 

program targeted by the scheme); U.S. ex rel. Ziebell v. Fox Valley Workforce Development Bd., 

Inc., 806 F.3d 946, 952 (7th Cir. 2015) (allegations substantially similar where relator described 

same improper practice that state agency had criticized in an audit report); Glaser, 570 F.3d at 

920 (allegations substantially similar where they pertained to the same entity and described the 

same fraudulent conduct).13 

12 Cf. Albert Einstein (popularly attributed, but unsourced): “I want to know how God 
created this world. I’m not interested in this or that phenomenon, in the spectrum of this or that 
element. I want to know His thoughts, the rest are details.” 

13 Rosenberg cites United States ex rel. Mateski v. Raytheon Co., 816 F.3d 565 (9th Cir. 
2016) as an example that supports his interpretation of Seventh Circuit precedent, but in that 
case, the Ninth Circuit reversed the district court’s ruling that the public disclosure bar applied to 
block the relator’s suit because it concluded that the complaint alleged fraud “that is different in 
kind and degree” from previously disclosed information in the public domain. Id. at 567. That is 
simply not the case here. The fraud alleged in the Rosenberg complaint is different in neither 

23 

                                                 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 23 of 36 PageID #:2316



Nor is Rosenberg’s contention that the publicly disclosed information concerning the 

DARLEP bribery scheme lacked the specificity of the information supplied in his complaint 

accurate. The information within the public domain concerning the bribery scheme was not 

limited to the broad contours of the scheme. These reports were not, as Rosenberg dismisses 

them, merely “general questioning of the Redflex/Bills/O’Malley relationship, plus a few 

purported factual tidbits.” They were detailed reports of allegations and information suggesting 

that millions of dollars were being paid by the City’s red-light camera contractor to the City 

official responsible for overseeing that program.  

Indeed, the initial allegations reported by the Tribune in October 2012 were sufficiently 

detailed and specific that they prompted the City to begin the OIG investigation and Redflex to 

conduct its own internal investigation. Based on the information that had already been publicly 

reported in October 2012, the City OIG issued the equivalent of a subpoena to RTSI in October 

2012 clearly premised on concern that O’Malley was a conduit for bribe payments to Bills; 

among other information, the OIG request sought detailed information on O’Malley’s work for 

RTSI, how he came to be hired, who else had been considered for the position, and other 

information that would be relevant to determine whether his employment by RTSI was bona 

fide. 

The Tribune’s reporting, and the OIG’s probing, in turn led to RTSI’s own internal 

investigation, conducted by Sidley Austin, the results of which greatly expanded the publicly 

available information about the bribery scheme. Rosenberg does not dispute that Scott Lassar 

met with, and provided information to, the OIG but argues that ambiguities in Lassar’s affidavit 

kind nor degree from the information available in the public domain; it relates to precisely the 
same fraudulent scheme, carried out over the same period, for the same purpose, and involving 
the same actors. Mateski provides no support whatsoever for Rosenberg’s argument. 

24 

                                                                                                                                                             

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 24 of 36 PageID #:2317



raise questions about the level of detail actually provided to the OIG. The outline of the bribery 

scheme provided by Sidley Austin, however, was anything but vague and ambiguous, 

particularly in light of the subsequent statements by Redflex and reports by the Tribune. 

If specificity is the measure Rosenberg demands, consider the detail developed through 

RTSI’s internal investigation and subsequently reported by the Tribune. Lassar reported to the 

OIG that RTSI’s internal investigation had confirmed that Bills had initiated a bribery scheme by 

offering to help RTSI secure the red-light camera contract in exchange for payments from RTSI 

and that some portion of those payments (which totaled in excess of $2 million) had likely been 

funneled to Bills through O’Malley, who had been hired by RTSI specifically for that purpose. In 

addition, Lassar reported that there may have been another conduit for payments to Bills 

(specifically, Network Electric) and that RTSI had also treated Bills and O’Malley to 17 

expensive trips where they stayed in luxury hotels and golfed at the company’s expense. 

Subsequent published reports identified many of the specific individuals responsible for the 

company’s corrupt practices; not only the value, but the timing, of the payments to O’Malley as a 

conduit for Bills; and the supplementation of those payments with specific lavish travel junkets. 

The Tribune’s reports before the filing of the Rosenberg complaint even culminated in a detailed 

description of a secret meeting between Bills and RTSI officials, including future RTSI CEO 

Karen Finley, at which Bills coached RTSI before its bid submission. The article went on to 

describe Bills’ roll in reviewing the DARLEP bids and even the fact that Bills’ engineered an 

unprecedented result: Redflex’s bid “received flawless, perfect scores from every committee 

member in every category.” (March 25, 2013).  

Rosenberg invites a comparison of the publicly disclosed information about the bribery 

scheme and the allegations of his complaint, but that analysis demonstrates that the principal 

25 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 25 of 36 PageID #:2318



topics discussed in the complaint had been publicly disclosed before the complaint was filed, and 

that the new information that Rosenberg supplied in his complaint was simply additional detail 

about the very same bribery scheme with which any regular reader of the Chicago Tribune was 

already quite familiar: 

  

26 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 26 of 36 PageID #:2319



Rosenberg’s Complaint “Road Map” “Publicly Disclosed” Information14 
Bills’ “Unlawful Pre-Bid Assistance,” 
including details of meetings addressing 
particulars of what Redflex needed to do to 
win the bid (Compl. ¶¶ 24-40) 

Tribune, Feb. 21, 2014: “Red light deal tied to 
secret meeting” in February 2003; Bills “spent 
two hours coaching us on how to win the 
contract, telling us how to behave, what things 
were going to work and what wouldn’t,” 
according to another RTSI former employee. 
Lassar report to OIG: Bills offered assistance to 
Redflex in return for payments, advising that 
competitor had clout and Redflex would need 
his assistance to win the contract. 

Bills’ “Unlawful Assistance with Field Tests” [no public disclosures of this information 
identified] 

Bills’ “Unlawful Assistance With Evaluation 
Process”; “how Bills would get the Chicago 
Evaluation Committee to unanimously award 
Redflex the contract” 

Tribune, March 25, 2013: Daley administration 
was warned six years ago about preferential 
treatment in contract awards relating to red-
light camera program; Alderman alleges that 
the selection of RTSI and subsequent 
expansions of its contract “contravene open and 
competitive procurement required by law”; 
Redflex received perfect scores from every 
member of selection committee; Bills’ listed as 
a government reference for Redflex while 
evaluating competing proposals.  

Redflex’s “Entertainment of City Officials” Tribune articles, including …, March 3, 2013, 
March 4, 2013, February 21, 2014 reporting 
information about 17 company-paid trips for 
Bills including air fare, hotels, rental cars, golf 
outings, and meals, [super bowl] 

Redflex’s “Payoff to John Bills” including 
information about payment conduits through a 
consultant or contractor recommended by 
Bills (i.e., O’Malley and Network Electric) 

Tribune, March 3, 2013: reporting allegations 
by Redflex exec in 2010 that O’Malley “serves 
no useful function” and that payments to 
O’Malley were intended for Bills. Lassar report 
to OIG: O’Malley and possibly Network 
Electric were conduits for payments to Bills; 
Bills suggested using O’Malley. 

14 The sources of information identified here are only illustrative, not exhaustive. 

27 

                                                 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 27 of 36 PageID #:2320



Rosenberg’s Complaint “Road Map” “Publicly Disclosed” Information14 
Redflex’s “Expansion of Original Contract” Tribune, March 25, 2013: Bills advises ASC 

that City’s contract with Redflex had been 
made exclusive without notice; bulk of funds 
paid to O’Malley paid beginning in 2007 when 
red-light program blossomed. Tribune, 
February 21, 2014: Bills steered red light 
contract to RTSI and oversaw its decade long 
expansion; Bills’ corrupt relationship with 
RTSI “grew a trial project at two Chicago 
intersections into the largest traffic camera 
enforcement program in the country.” 

Redflex’s “Payoff for Extension of Contract,” 
including payments to Bills through O’Malley 
through retirement in 2011 

[no public disclosures of this information 
identified] 

“Bills’ Post-Employment Assistance,” 
including hiring by Resolute 
Consulting/Traffic Safety Coalition at the 
request of Redflex 

Tribune, March 3, 2013: Bills resigned from the 
City and took a consulting job with Resolute 
Consulting, a company funded by Redflex. 
Tribune, February 8, 2013: same. 

Involvement and knowledge of senior Redflex 
executives 

Tribune, February 21, 2014: team of five 
Redflex officials, including future CEO Karen 
Findley, attended a secret meeting with Bills; 
“six top Redflex officials were jettisoned” in 
the wake of the bribery investigation. Tribune, 
January 23, 2014: Rosenberg files 
counterclaims asserting that he was “carrying 
out orders” and that RTSI made him a 
scapegoat for company’s longstanding practice 
of providing government officials with lavish 
gifts and bribes.” Tribune, March 4, 2013: 
Redflex internal investigation concludes that 
executives provided clearly inadequate 
oversight and “inaccurate and misleading” 
information to the City in response to initial 
report of inappropriate relationship between 
Rosenberg and Bills. Tribune, March 3, 2013: 
reporting allegations by Redflex executive in 
2010 that the “level of insider fraud” at Redflex 
would “take down the contract” with Chicago. 
Lassar report to OIG: CEO approved some of 
the payments to Bills. 

 
As this comparison reflects, the nature, scope, duration, value and operation of the 

bribery scheme were included in the public domain before Rosenberg filed his complaint. The 

28 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 28 of 36 PageID #:2321



only aspects of the scheme that Rosenberg identified that did not appear in public reports prior to 

the filing of the complaint are some of the details about how Bills actually ensured RTSI would 

win and expand its contracts with the City (though a great deal of detail about the operation of 

the scheme was also in the public domain before Rosenberg filed his complaint). None of the 

press reports, for example, include specific information about how Bills rigged field evaluations 

to favor RTSI. But that sort of information is mere detail; it adds nothing to the basic story that 

Redflex was bribing Bills, through payments funneled through O’Malley and the provision of 

lavish junkets, to secure and grow its red-light camera business in the City. The Rosenberg 

complaint simply did not reveal any information that added any new allegations or transactions 

that were involved in the DARLEP bribery scheme; the fraudulent nature of the relationship 

between RTSI and Bills had been known for a year and a half when Rosenberg filed his 

complaint, and his pleading did not expand the scope, objectives, or other fundamental aspects of 

the scheme.  

Perhaps for that reason, Rosenberg also insists that “he is the source of the detailed 

information in the Complaint.” Resp. at 12, ECF 47. Even assuming that claim to be true (and 

there seems little reason to doubt it, given Rosenberg’s undisputed participation in the bribery 

scheme), it is misplaced in the context of considering whether the complaint is “based upon”—

that is, “substantially similar”—to information in the public domain. In asserting this point, 

Rosenberg again confuses and conflates the distinct steps of the public disclosure bar analysis. 

What Rosenberg seeks to do is establish that his own knowledge was not based upon publicly 

disclosed information, but that fact is relevant only to the question of whether Rosenberg 

qualifies as an “original source” of the information in the complaint; the Seventh Circuit has 

ruled that it has no bearing on the question of whether the complaint is “based upon” publicly 

29 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 29 of 36 PageID #:2322



disclosed information. Glaser, 570 F.3d at 916-17 (rejecting dictionary definition of “based 

upon”). 

 3. Original Source 

Because the allegations and transactions in the Rosenberg complaint are based upon—

that is, substantially similar to—information that was within the public domain, Rosenberg may 

act as relator only if he qualifies as an “original source” of the information. “[O]riginal source 

means an individual who has direct and independent knowledge of the information on which the 

allegations are based and has voluntarily provided the information to the city before filing an 

action under this section which is based on the information.” Chic. Mun. Ord. 1-22-030(f). 

Redflex does not meaningfully argue that Rosenberg does not have “direct and independent 

knowledge” of the bribery scheme (how could it when it contends that Rosenberg orchestrated 

the scheme?). Instead, Redflex contends that Rosenberg does not qualify as an original source 

because he did not disclose information about the DARLEP bribery scheme voluntarily, but only 

after investigations by the City and by federal law enforcement authorities were under way. 

Whether Rosenberg qualifies as an original source, then, turns on two related questions, one 

factual and one legal: whether Rosenberg provided information to the City only in the course of 

its investigation and whether that fact counts for anything in assessing whether his disclosures to 

the City were “voluntary” for purposes of the original source rule. 

To begin, it is only Rosenberg’s disclosures to the City that are relevant to the original 

source inquiry. That is because this case involves the City’s False Claim ordinance, not the 

federal False Claims Act. Per the definition of “original source,” the voluntary disclosure must 

have been made “to the city”; there is no basis to conclude that a voluntary disclosure to the 

federal government would qualify one as an original source of information on which a claim 

30 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 30 of 36 PageID #:2323



under the municipal ordinance was based. Moreover, although Redflex emphasizes that 

Rosenberg obtained immunity from criminal prosecution from the U.S. Attorney in exchange for 

his disclosure of information in the federal criminal investigation, it is undisputed that the U.S. 

Attorney had not granted Rosenberg immunity before Rosenberg met with City OIG on Feb. 4, 

2013. Because that meeting predated the federal grant of immunity, Rosenberg’s subsequent 

disclosures to the federal government are irrelevant to the question of whether he is an original 

source. 

Rosenberg’s submissions omit any discussion of how or when the initial contact between 

the OIG and Rosenberg’s counsel was made. Rosenberg’s narrative begins with his counsel’s 

averment that in a call with representatives of the City’s OIG on January 17, 2013, he reported 

that Rosenberg “intended to fully cooperate in providing them with information regarding 

Redflex’s relationship with the City,” and would “voluntarily submit to an interview with them.” 

Williams Aff. ¶ 3. The date for an interview was subsequently arranged, and Rosenberg met with 

the City’s OIG representatives on February 4, 2013, in Williams’ office in California. In the days 

leading up to the interview, OIG sent Rosenberg and Williams a copy of an “Advisement” which 

informed Rosenberg, among other things, that “this interview is part of an official investigation”; 

that he had “a duty to cooperate with the [OIG]”; and that his statements, and any evidence 

identified based on his statements, could not be used against him in a criminal proceeding. 

Williams’ affidavit attests that Rosenberg did not seek such an “Advisement” or condition his 

participation in the interview on any protection or condition expressed in the Advisement. 

Redflex maintains that the disclosures Rosenberg made during the meeting with the OIG 

were not voluntary because the information was provided in the context of the City’s 

investigation: “Rosenberg waited for almost a decade to reveal information about the alleged 

31 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 31 of 36 PageID #:2324



bribery scheme to the government. When he finally disclosed certain information about what he 

knew, he did so in an interview in connection with an already pending investigation.” And at the 

time, the City maintains, Rosenberg—still at that time an employee of a City contractor—was 

under a legal duty—see Chicago Mun. Ord. § 2-56-090—to cooperate with the City’s 

investigation relating to malfeasance in connection with that contract, a fact that further 

undermines Rosenberg’s contention that he provided information to the City voluntarily.  

Although the Seventh Circuit has not addressed the question (at least so far as the parties 

or the Court have been able to determine), other courts have affirmed the position that providing 

information to government investigators in response to their investigative efforts does not qualify 

as “voluntarily” providing information within the context of a qui tam suit, for the simple reason 

that the purpose of a qui tam statute is “to encourage private individuals who are aware of fraud 

against the government to bring such information forward at the earliest possible time and to 

discourage persons with relevant information from remaining silent.” United States ex rel. Barth 

v. Ridgedale Elec., Inc., 44 F.3d 699, 704 (8th Cir. 1995). In light of that objective, in Barth, the 

Eighth Circuit held that the relator had not voluntarily disclosed information to the government 

when he provided information requested by a government investigator who had contacted him. 

Rewarding individuals for sitting on information for years before finally offering it up at the 

instance of a government investigator, the circuit court concluded, “is outside the intent of the 

Act.” Id. Consistent with this view, the Third Circuit held in United States ex rel. Paranich v. 

Sorgnard, 396 F.3d 326, 340-41 (3d Cir. 2005) that a putative relator does not, consistent with 

the policy underlying qui tam actions, “voluntarily” provide information to the government 

where the government has identified the putative relator as being involved in the fraudulent 

activity and has initiated contact with a subpoena demanding information fundamental to the 

32 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 32 of 36 PageID #:2325



putative relator's action, even where the relator ultimately provided more information than the 

subpoena sought. See also, e.g., Prather v. AT&T, 996 F. Supp. 2d 861, 870 (N.D. Cal. 2013) 

(relator who provided information only in response to request from representative of the 

Attorney General did not voluntarily disclose the information).  

The logic of these cases is compelling and Rosenberg offers no contrary argument or 

authority; indeed, his briefs (which include a surreply) barely address the issue of the 

voluntariness of his disclosures to the City. Rosenberg devotes what little attention he pays to 

this issue to arguing that he didn’t condition his participation in the interview on receipt of any 

legal protections, but he does not claim that he initiated the contact with the OIG or dispute that 

the format under which he disclosed information to the OIG was an interview (to which he 

“submitted”) conducted by government officials as part of an investigation by the City. Nor, of 

course, can Rosenberg dispute that although he had knowledge of the bribery scheme for many 

years (by virtue of his direct participation in that scheme), he did not disclose information about 

that scheme until the City had launched its investigation. In light of these undisputed facts, it can 

only be concluded that Rosenberg disclosed information to the City only after he had been 

exposed and even then only in response to the City’s initiative. As the Barth and Paranich courts 

concluded, one who sits on information about fraudulent conduct for years and coughs it up only 

when the government comes knocking does not qualify as an “original source” of information 

about that fraud because such a disclosure cannot be considered voluntary. To hold otherwise 

would substantially undermine the efficacy of the incentives qui tam statutes offer. 

Because the Rosenberg complaint was based on publicly disclosed information and 

Rosenberg is not an original source of the information in the complaint, the motion pursuant to 

Rule 12(b)(1) to dismiss Rosenberg from this case for lack of jurisdiction is granted.  

33 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 33 of 36 PageID #:2326



B. False Statements vs. False Claims 

Rosenberg styled his original claim as a qui tam action on behalf of the City under the 

FCO. Redflex asserts, however, that Rosenberg’s claim is actually a claim under the City’s False 

Statements Act, not the False Claims Act, and moves pursuant to Rule 12(b)(6) to dismiss 

Rosenberg’s claim on that basis because the City’s False Statements Act does not authorize qui 

tam suits while the FCO does. RTSI argues that Rosenberg’s theory of liability is premised not 

on the submission of claims for payment that are themselves false, but rather on statements that 

were false in the EDS’s that RTSI was required to sign as a condition of contracting with the 

City. 

The City’s False Statements ordinance finds no parallel in the FCA. It prohibits a “false 

statement of material fact to the city” and includes statements of material fact “made in 

connection with a bid, proposal, contract or economic disclosure statement of affidavit.” By 

negative implication, RTSI argues, that sort of false statement lies outside the ambit of the 

falsehoods prohibited by the City’s False Claims ordinance, which prohibits only false 

statements “to get a false or fraudulent claim paid or approved by the city.” RTSI acknowledges 

that under the federal FCA, “statement” is construed broadly to reach statements that foreseeably 

cause or facilitate later false claims, but according to RTSI, the City’s False Statements Act 

would be superfluous if the FCO were interpreted as broadly as the FCA. Although the City did 

not take a position on Redflex’s argument with respect to the application of the public disclosure 

bar, it filed a “position paper” disputing Rosenberg’s take on the interplay between the City’s 

34 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 34 of 36 PageID #:2327



two statutes, arguing that Redflex’s interpretation is overly narrow and conflicts with federal 

false claim law.15 

There is, however, no need to resolve this dispute—at least at present. Whether 

Rosenberg remains the relator or not, his complaint was superseded by the First Amended 

Complaint filed by the City when it intervened in this suit. Rosenberg’s FCO claim is therefore a 

nullity. And although the City’s amended complaint also asserts a claim based on the FCO, there 

is, as the City points out, no challenge pending to that claim. Redflex answered that claim (and 

all the others asserted in the FAC) rather than asserting that there is no valid FCO claim, so there 

is no present challenge to Count 1 of the FAC. Consistently, Redflex’s brief expressly states that 

Redflex’s motion does not seek dismissal of any of the causes of action set forth in the City’s 

FAC. Accordingly, to the extent that Redflex’s motion targets the FCO claim set forth in the 

Rosenberg complaint, it is denied as moot. And there being no challenge to the FCO claim set 

forth in the FAC, the Court leaves to another day the question of whether the existence of the 

FSA has any implications for the scope of the FCO.  

 

* * * 

 ___                ____________ 
Dated: August 8, 2016 John J. Tharp, Jr. 
 United States District Judge 
 

15 The parties briefed this issue before the Supreme Court issued its opinion in Universal 
Health Servs., Inc. v. United States ex rel. Escobar, 579 U.S.—, 136 S. Ct. 1989 (2016), holding 
that the “implied certification” theory presents a valid basis for liability under the FCA where a 
request for payment includes specific representations about the goods or services provided and 
the failure to disclose noncompliance with material statutory, regulatory, or contractual 
requirements renders the representations misleading, id. at 2001, and that such resulting 
misrepresentation be material to the government’s payment decision, id. at 2003-2004. 

35 

                                                 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 35 of 36 PageID #:2328



 

36 

Case: 1:15-cv-08271 Document #: 63 Filed: 08/08/16 Page 36 of 36 PageID #:2329


